Halka snö!

Igår åkte vi skidor (snowboard gällde för vissa) på Nanshan som sådär en och en halv timme från Peking. Konstsnö förstås. För knappt 200 kuai fick vi transport, hyra ytterkläder och utrustning och en dag i backen. Plus att en snubbe fixade allt åt oss också så att vi inte behövde virra runt ännu mer och inte förstå hur saker och ting funkade.

image64
Jag, Olla och Dhyani från klassen och Ollas syster Yuanita

Vädret var strålande på förmiddagen, efter lunch mulnade det på och började blåsa, men det var inte så farligt. Det var ganska litet dock, fanns en backe av varje färg i stort sett (grön, blå, röd och svart) så mot slutet av dagen tröttnade man lite. En ovan upplevelse att vara den mest erfarna på skidor. Vissa av snowboardåkarna hade åkt mer, men alla skidåkare var nybörjare och för alla utom en till var det första gången. Det klarade sig ganska bra, och de som inte betalade för instruktör verkade faktiskt lära sig av mig...

image65
Sakhi och jag i liften (med en främmande kines emellan oss)

Kändes konstigt att åka skidor i Kina. När jag stod i liften och det var några svenskar bakom mig som pratade skulle de flesta av mina sinnen inte gissat på Pekingtrakten i mars. Om man tittade utanför själva skidområdet såg det dock väldigt kinesisk typ landsbygd ut. Jag åkte precis vid stängslet vid ett tillfälle och passerade ett lite lagom sjabbigt tegelhus med en massa höns i olika färger på den bruna gården. Inte vad man ser i Idre precis.

image66


Ska så småningom lägga upp bilder på lägenheten, det är fina grejer ska ni veta. Imorgon har jag superlång dag med lektioner till fyra och sen wushu mellan halv sex och halv åtta. Men sen slutar jag å andra sidan 10:20 på fredagar. :)

Kommentarer
Postat av: Johan Bengtsson

Weee! Jag såg ett par vilsna snöflingor för en stund sen, men nu har de virrat bort sig i vårsolen igen... Vi har annars en del april-vårtecken redan nu i Göteborg (knoppar på träd, blomknoppar i rabatterna, lågstadieklasser som spelar brännboll etc)

Puss och kram på dig!

2008-03-04 @ 13:30:34
URL: http://www.phonocratic.tk
Postat av: Olof

Hejhej!
Ville bara säga att det är jättekel att kunna läsa
bloggen :D, men också att det var jättetråkigt att vi inte sågs när du var i sverige :( sånt är livet ibland...

hoppas att teet smakat fint, att kinesiskan funkar och framför allt att jag med tillhörande patrask kommer flängande till kina snart igen!
Hör av dig precis när du vill, vi väntar tålmodigt!

P.S. fick MVG i kinesiska A av Yan Ming! D.S.

/Olof Henriët

2008-03-08 @ 03:16:18

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0