bla bla

Nu har jag haft två riktiga wusuträningar och jag tror det blir bra. Men det är rätt dyrt, 400 i månaden. Dock får man väldigt personlig hjälp eftersom gruppen är så liten. Mitt schema ser nu ut såhär:

Tisdag kväll 17:30-18:00 - "Hit trees", härdning genom att slå på träd.
18:00-19:30 - Taolu, formträning, alltså koreografiska grejer som snarare ser snygga ut än är användbara. Dessa saker gör vi utomhus i parkområden på campus.

Onsdag eftermiddag 14:00-15:30 - Hur man kan använda de formerna på riktigt och grundläggande figtingteknik + fys.

Torsdag kväll 17:30-18:00 - Om vi vill, den andra gruppen har träning då men vi kan komma och slå på träd om vi har lust.

Lördag kväll 17:30-18:00 - Samma som tisdag.

Söndag morgon 9:00-10:30 Samma som onsdag.

Söndag kväll 17:30-18:00 Samma som tisdag.

Mycket på helgen alltså, och en söndagmorgon... Men jag tror det ska funka.

På lördag ska min kineskompis Shi Lei hjälpa mig att köpa en cykel. Det blir bra både för motion och utforsknings- och shoppingmöjligheter. Jag hade tänkt leta upp ett shoppingställe som jag blev tipsad om i måndags, men när jag vilade lite efter lunch fick jag sms från Jianqiu (wushutränaren) som undrade om jag kunde hjälpa honom lite med engelskplugg och så kunde han hjälpa mig med kinesiska. Så jag tänkte att jag alltid kunde shoppa nån annan dag (som jag hela tiden gör) och så pluggade vi tillsammans i två och en halv timme eller så. Han var extremt petig med uttal dock, men det var trevligt ändå. Det är väldigt bra att vara tvungen att försöka prata kinesiska. Han vill att jag ska köpa några enkla böcker om kinesisk historia och kultur och så kan han hjälpa mig att studera det.

Min kran har börjat droppa jättemycket. Men jag orkar inte försöka gå och prata med dem än. Jag hoppas att städerska ska märka det nån dag bara. Om inte får jag väl ta tag i det så småningom. Allt är så skruttigt i Kina... Det känns som mycket papper i Kina är jättetunt. I textböckerna och viktiga kvitton och papper man får i ibland och så. Och i teckenövningshäftena går det sönder ibland när man skriver med stiftpenna.

Imorgon ska jag äta middag med en kines. Jag vet inte riktigt vad han ville, men jag tänkte att det alltid är bra att lära känna kineser. Han ville snarare hänga en bli min language partner men det kanske funkar ändå. Jag får se.

Kommentarer
Postat av: Ulrika

Vi får hoppas att höst- och vinterstormarna inte fäller träden här utan att du har riktigt mycket tall och björk att slåss med när du kommer hem.

2007-09-19 @ 21:28:51
URL: http://kilklack.blogg.se
Postat av: Lydia

haha, det låter verkligen K I N A

2007-10-21 @ 20:25:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0