宜家家局 = yí jiā jiā jú = IKEA

Förkylningen fortsätter men ivkäll låter jag åtminstone bli att träna. Var på IKEA igår och nu är mitt rum lite uppiffat. Har köpt ett vinrött överkast och två matchande kartonger. Köpte dessutom lite svenska ätbarheter. Knäckebröd är jättepraktiskt när man inte äter bröd så ofta men gärna vill ha nåt hemma om man skulle bli hungrig och sen köpte jag Marabouchoklad, Daim och Singoalla. Brukar inte äta Marabouchoklad men i jämförelse med vad man enkelt får tag på här är det riktigt högkvalitativt.

image36
Nina på Ikea

IKEA känns väldigt mycket som IKEA i Sverige, trots att det är kinesiska tecken under alla svenska namn. Det är sig ändå likt.


Information om Kina:


När man cyklar i Kina kan man cykla på cykelbanan på båda sidor om gatan, oavsett vilken riktning man färdas i. Man kan i stort sett också alltid cykla överallt där man kan gå, även om det kan vara svårt att ta sig fram. Man kan också cykla i körfältet ibland, även om man kan riskera att dö ännu mer än om man håller sig till cykelbanan. När man möter en annan cyklist ska man oftast hålla till vänster. Det kan vara lite knepigt eftersom man som svensk reflexmässigt vill hålla till höger. Dessutom är det inte konsekvent, ibland kan man hålla till höger.

Kineserna har gärna ganska låga cyklar, oftast vad vi i Sverige skulle betrakta som för låga, man ska liksom inte kunna sträcka ut benen helt. Cyklarna har endast handbroms och på min cykel sitter bakhjulsbromsen till vänster, vilket alltså gör att den svagare handen bromsar bakhjulet. :/ Jag har inte sett en enda person med cykelhjälm och inte heller en enda som gör tecken när de ska svänga. Men så har jag ju faktiskt inte sett en enda olycka än heller, däremot har jag hört om flera och Nina blev påkörd i söndags. Jag har inte fått några ögonvittnesskildringar av någon som använt hjälm...

Kommentarer
Postat av: I want you to hit me as hard as you can

Varje gång jag tänker på IKEA tänker jag på Fight Club
och hur roligt Edward Norton uttalar "myslampa".

2007-10-09 @ 14:00:16
URL: http://kaffeskedar.blogspot.com
Postat av: Johan Bengtsson

För övrigt kan jag (om du kan få tag i den) rekommendera Marabous "fin-choklad" Premium med 70%. Den är helt okej i brist på bättre! KRAM!

2007-10-11 @ 14:53:30
URL: http://www.phonocratic.tk

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0