Global You

I morse när jag tränade innan frukost såg jag CCTV:s English Speaking Contest. Hade sett trailer för den i förra veckan men inte vetat att jag skulle ha sån tur att sändningstiden (för reprisen skulle jag tro) sammanfaller med mina dagliga 90 situps, armhävningar shenme de.

Det var underhållande. Hade dock förväntat mig att deras engelska skulle vara bättre. Men jag vet inte vad kriterierna var för att få vara med, det kanske fanns någon åldersgräns eller begränsning av hur många år man fick ha studerat engelska (hmm....). Och sen kan man ju tycka vad man vill om innehållet i de förberedda tal de fick inleda sitt tävlingsdeltagande med som skulle vara på temat "Global You". (Okej, ämnet inbjuder väl till ganska påfrestande anföranden...). Framförandet var också (förutom det rent språkliga) ibland tragikomiskt. För det var ju sorgligt att det var komiskt...

Aha, enligt hemsidan deltagarna universitetsstuderande och det är ju en viss begränsning. För om de jag såg i morse skulle vara de bästa engelsktalande kineserna som finns i landet vore det lite skrämmande. Nu är de väl bara bland de bästa universitetstudenterna.

Mycket intressant när en deltagare pratade om internets fördelar och hur bra Wikipedia är, en interaktiv uppslagsbok. Shenme?! Är inte Wikipedia blockat? Och även om det är ganska lätt att komma runt cencuren så är väl inte det något man ska låtsas om i nationell tv? Framför allt inte låta någon prisa en cencurerad hemsidas fördelar? Förvirrande.




Den här bilden är gammal, det är inte så här grönt nu, även om det inte är vitt. Men personal som går ut joggar i ett litet tåg innan lunch kan man kanske fortfarande se om man har tur... I arbetsklädsel förstås. 每天坚持锻炼身体...
image58


I don't ask for much this Christmas

I won't even wish for snow

Kommentarer
Postat av: Ulrika

Dina bilder gör mig alltid lika lycklig.

2007-12-22 @ 12:29:27
URL: http://nettelblad.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0